Onderstaand verhaal is nog maar net gebeurt. Dus raad ik jullie aan om deze app op uw smartphone te installeren. “Het is niet moeilijk, het is gemakkelijk” .
Lees even onderstaand relaas, en je zal begrijpen waarom deze app echt op je smartphone een plaatsje verdient.
Twee dames van middelbare leeftijd gingen op nieuwjaarsdag wandelen in natuurgebied de Wellemeersen in Denderleeuw. “Toen ze van het wandelpad afweken, kwam één van de vrouwen in een moeras terecht.”, vertelt eerste schepen Jan De Nul (CD&V). “Ze zakte er tot haar middel in. De tweede vrouw kon haar niet op haar eentje bevrijden en verwittigde de hulpdiensten.” Een brandweerploeg van zes mensen kwam naar het natuurgebied, maar kon de vrouwen niet meteen vinden. Er werden warmtecamera’s ingezet, maar toen die niet hielpen, installeerde de vrouw de 112-app op haar smartphone. Daardoor kwam de brandweer de exacte locatie van de vrouwen te weten. Ze konden gered worden, maar moesten wel naar het Gentse UZ overgebracht worden, omdat ze onderkoelingsverschijnselen vertoonden.
De app 112 België
… is de officiële app voor de Belgische nooddiensten. Na registratie kan je een noodoproep doen voor hulp van een ziekenwagen, de brandweer of de politie. De noodcentrales krijgen dan automatisch een indicatie van je locatie en wie je bent.
De app 112 BE is een van de mogelijkheden om de noodcentrales te contacteren als je in nood bent en dringend hulp nodig hebt van brandweer, ambulance en/of politie in België.
Het belangrijkste voordeel van deze app is dat je de noodnummers niet moet onthouden en je deze dus ook niet kan vergeten als je in paniek bent. Je klikt gewoon op het icoontje van brandweer, ambulance of politie afhankelijk van welke hulp je nodig hebt.
Als je meerdere diensten tegelijk nodig hebt, bijvoorbeeld zowel de ziekenwagen als de politie , kan je best “ziekenwagen of brandweer” kiezen zodra er sprake is van een medisch noodgeval. Maar ook als je een verkeerde keuze maakt zal de operator je altijd verder helpen.
Als je de app 112 BE gebruikt met een smartphone, raden we aan om je wifi of mobiel internet aan te zetten als je belt met de app 112 BE, maar ook zonder internetverbinding kan je de app 112 BE zeker gebruiken.
De indicatie van de plaats waar je je bevindt wordt dan via sms gestuurd naar de noodcentrale in plaats van via internetverbinding. De operatoren krijgen zo al een indicatie van waar je je bevindt.
Natuurlijk blijven de noodcentrales ook bereikbaar via vaste telefoon en GSM.
Lokalisatie:
De noodcentrales kunnen je dankzij deze app makkelijker terugvinden. Op een afgelegen plaats, in het midden van een bos of een ingewikkeld netwerk van autostrades kan je vaak zelf niet meteen doorgeven waar je bent. De app stuurt je positie naar de noodcentrale zodra je belt en stuurt daarna elke 30 seconden een update van je positie. De app kan zo een kostbare tijdswinst opleveren. Heb je de noodcentrales gebeld en reageer je daarna niet meer, laten de noodcentrales je smartphone rinkelen zodat de hulpdiensten je makkelijker kunnen terugvinden en helpen.
De app 112 BE is een belangrijk hulpmiddel om de locatie te bepalen maar de operator zal steeds de locatie verifiëren. Het is namelijk mogelijk dat iemand vanop een andere locatie belt om een noodgeval te melden (bijvoorbeeld een zoon of dochter die belt voor zijn of haar moeder die op een andere plaats woont en die hem/haar heeft laten weten dat ze onwel is). Wees dus niet verwonderd als de operator je vraagt om het adres dat hij op zijn scherm ziet te bevestigen als de plaats waarnaar de hulpdiensten zich moeten begeven.
Chatfunctie:
Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen dan via berichten met de noodcentrale communiceren.
Als je niet doof of slechthorend bent en geen spraakstoornis hebt, zal de noodcentrale slechts uitzonderlijk de chatfunctionaliteit activeren als de operator de oproeper niet kan verstaan. Dit kan bijvoorbeeld als er te veel achtergrondlawaai is of als de oproeper geen van de landstalen of Engels praat. Berichten in een andere taal worden automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd. Berichten versturen duurt echter langer dan praten en de operator kan bijvoorbeeld ook niet even makkelijk instructies geven hoe iemand te reanimeren als dit nodig zou zijn bijvoorbeeld.
Extra informatie:
De registratie in de app brengt, behalve bovenstaande toepassingen, nog een aantal voordelen met zich mee. Je kan bepaalde medische info doorgeven, zoals hartproblemen, allergieën (aan medicatie), epilepsie, diabetes… De operator heeft deze informatie nog voordat je iets gezegd hebt en kan dit doorgeven aan de hulpdiensten die ter plaatse komen.
Download en registreer:
Met een goede internetverbinding duurt het maar 112 seconden om de app op je smartphone te downloaden, te installeren en je te registreren. Hiervoor ga je naar de app store of play store op je smartphone, je geeft “app 112 BE” in als zoekopdracht en je downloadt de app. Na installatie van de app zet je deze best meteen op het onthaalscherm van je smartphone zodat je deze makkelijk kan terugvinden als je in nood bent. Daarna moet je je enkel nog registreren. Deze registratie bestaat uit slechts 2 schermen met een aantal korte vragen.
We hopen natuurlijk dat je de app nooit nodig zal hebben, maar registreer je toch maar opdat ook jij de noodcentrales via app kan contacteren als jij, je familie of je vrienden dringend hulp nodig hebben.
Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.
Een prachtig artikel. Hopelijk wordt het massaal gebruikt.