Fiets + Bib = ?

Het antwoord op bovenstaande rekensom zal je snel terugvinden in dit artikel.  Maar even een stapje terug. 

Mobiliteit, ondersteuning van de minder kapitaalkrachtige buren en duurzaamheid zijn al lang speerpunten van de Hoge Akkerbloei.  Bovenal is de HAB meer dan 60 jaar geleden boven het doopvont gehouden met als belangrijkste doel het delen van materialen, iets wat vandaag ‘in’ is onder de term ‘circulaire economie’.

We kunnen dan ook niet anders dan enthousiast zijn over dit initiatief!  

  • Voor wie?  De doelgroep 3 tot 12 jaar oud.  Dit is de leeftijd waarin kinderen het snels groeien en dus regelmatig aan een nieuwe fiets toe zijn.
  • Wat als de fiets te klein is geworden?  Dan neem je eenvoudigweg contact op met de fietsbieb en kan je de fiets kosteloos omruilen voor een groter exemplaar.
  • Wat kost het?  Er geldt een jaarlijks huurbedrag van 20,00€ en een éénmalig waarborg van 20,00€.
  • Hoe kan je dit project zelf ondersteunen?  De fietsen die ter beschikking worden gesteld komen van donaties.  Heb je dus nog een fietsje staan, dan zullen de vrijwillige fietsherstellers van de Fietsbieb dit graag in orde brengen en een tweede (en derde) leven geven…  

Wat is dan het verschil met de groene Mobit fietsen?  Wel, er is eigenlijk geen vergelijk.  Bij de Fietsbieb blijft de kinderfiets onder jou beheer en kan hij dus niet gedeeld worden op het publieke domein.  Je staat dus zelf in voor het correct onderhoud en herstellingen van de fiets.  Daarentegen betaal je bij het gebruik van de groene Mobit fiets per blok van 20 minuten en wordt de fiets onderhouden door de fietsherstellers die samenwerken met de aanbieder.

Het initiatief van Beweging.net bestaat al in elke Vlaamse provincie en nu dus ook bij ons.

Dat de Fietsbieb ook in Brasschaat op een brede steun mag rekenen merken we doordat er momenteel reeds 85 tweedehandsfietsen werden gedoneerd en een ploeg vrijwilligers zich spontaan kwam aanbieden om dit project mee vorm te geven. 

Ze hebben ondertussen ook een geschikte locatie gevonden en hopen na twee mislukte opstartpogingen (door Covid-19) dat er geen stokken meer in de kinderwieltjes worden gestoken zodat ze begin januari 2021 kunnen opstarten.

 

Laat een reactie achter