Laat ons direct beginnen met het slechte nieuws: de Partago-deelauto die we naar de wijk stemden komt er niet. Vorig jaar nam Brasschaat deel aan de actie Stroomversnellers, en vooral dankzij jullie stemmen kon de gemeente een subsidie binnenhalen voor de aanschaf van twee Partago-wagens waarvan er één op het Kaartseplein zou komen. Bij de lancering van het eerste mobipunt aan het oud gemeentehuis werd dit nochtans bevestigd. Het schepencollege heeft dit jammer genoeg afgevoerd en zal dus geen dossier binnenbrengen voor de einddatum van 1 november 2019.
Uw Koerier is al sinds de invoering van deelmobiliteit een grote fan en kan deze beslissing dus alleen maar betreuren. De gemeente komt hierdoor in een select groepje dat wel in aanmerking kwam voor de subsidie, maar besloot ze niet op te nemen.
Naar verluid zouden deelwagens wel opgenomen worden in het scholenproject, om op die manier het aantal parkeerplaatsen lager te houden dan de parkeerverordening voorschrijft. Wat wel doorgaat is de installatie van een elektrische laadpaal op datzelfde Kaartseplein. Ben ik de enige die hier de ironie in ziet ?
Mijn persoonlijke mening is dat de actie van Stroomversnellers een buitenkans was om zoveel mogelijk mensen te charmeren met deze moderne vorm van deelmobiliteit. Immers, de enige wagen die overdag in de week beschikbaar is, heeft een vaste standplaats aan het gemeentehuis. Met de actie hadden er ook wagens op de wijk Driehoek en op het Kaartseplein gestaan, waardoor die dienst veel beter bereikbaar werd voor een groter gedeelte van Brasschaat.
GD