Aan het einde van het oude jaar
staan we met onze wensen klaar…
Maar eerst nog even een korte samenvatting van wat er sinds de start is gebeurd.
In februari 2016 werden we voor ’t eerst uitgenodigd in de afgesloten Middelkaart op een infomoment dat toen georganiseerd werd door het communicatie-bureau Common Ground. We hebben toen met de Hoge Akkersbloei in een enquête gepolst naar hoe de wijk naar dit project keek. Enkele resultaten hiervan vind je hieronder terug.
Omdat vanaf het begin vaststond dat gekozen werd voor een concurrentie-dialoog, zou het bekomen van updates moeilijk worden. DLA Piper, een internationaal advocatenkantoor, zou er immers voor zorgen dat de dossiers van de kandidaten volledig volgens de regels van de aanbesteding vertrouwelijk behandeld werden.
Op een volgende netwerkontbijt in april 2018 konden de drie nog overblijvende kandidaten zelf polsen naar het gevoel bij de buurtbewoners, waarbij kort nadien één van deze ontwerpteams de handdoek in de ring gooide. Net voor de gemeenteraadsverkiezingen van datzelfde jaar vernamen we dat het speelbos zou blijven, en kregen we een aangepaste planning.
Waar staan we vandaag ?
De Best And Final Offers, of BAFO’s van deze laatste twee moesten enkele weken geleden binnen zijn, die vervolgens op verschillende vlakken beoordeeld werden, een schoolrapport als het ware met de volgende vakken :
- Financieel voorstel
- Pedagogisch aspect
- Stedenbouwkundige/architecturale visie en visie op wonen
- Ruimere omgeving, mobiliteit en publieke ruimte
- Technieken en duurzaamheid
De deliberaties en het eindrapport staan dan gepland voor januari en op 9 februari 2020 worden we opnieuw uitgenodigd op een proclamatie. Hou dus deze zondagvoormiddag van 10:00 tot 13:00 vrij, want dit is dus het moment wanneer we de eerste echte beelden te zien krijgen.
Let niet op de keuze voor gevelstenen, maar inplanting, ruimtegebruik en groen.
De gemeente communiceert ook over dit project en heeft zelfs een lijst met veel voorkomende vragen geplaatst op de website. Door op het logo hierboven te klikken, kom je op de pagina van dit project, en kan je je ook abonneren op de nieuwsbrief.
In de voorbije maanden hebben we via deze Koerier al enkele thema’s aangesneden, zoals biomassa, deelmobiliteit en co-housing. Ons goede voornemen is dat we daarmee voortdoen in 2020, om het zo mogelijk wat tastbaarder te maken.
En in die context willen we toch al een eerste bekommernis aankaarten.
We hebben op de gemeenteraad een beslissing zien passeren om de parkeernorm te verlagen van 1,5 naar 0,8 onder bepaalde omstandigheden. Promotoren moeten dus 1,5 – al dan niet ondergrondse – parkeerplaatsen voorzien voor elke wooneenheid. Voor een project van 20 appartementen zijn dit dus 30 parkeerplaatsen. Als er binnen dat project ook deelmobiliteit voorzien wordt, kan die verlaagd worden naar 0,8; in het bovenstaande voorbeeld worden er dat nog 16.
Vermits we toch zo fan zijn van deelmobiliteit, waar wringt dan het schoentje?
We denken dat deze arbitraire inschatting veel te optimistisch is. Een tekort aan parkeergelegenheid binnen het project, zal de druk in de wijk doen toenemen.
GD
Ik vraag mij af wanneer we nu definitief weten wat het scholenproject inhoudt…